woensdag 30 september 2015

Gesprek met een 4-jarige: Kussen

Het gesprek met Iris (nog steeds 4) die ochtend ging over kussen op de mond. Wij geven onze kinderen geen kus op de mond, maar op de wang.


7u 's morgens
Ik legde aan Iris uit: Als je later groot bent en héél verliefd op iemand bent, mag je die een kus op de mond geven.
Iris: Dat kan een jongen zijn of een meisje he. Meisjes kunnen op meisjes verliefd zijn en jongens kunnen op jongens verliefd zijn.
Ik: Ja, da's waar.

Stilte.

Iris: En als 2 jongens op elkaar verliefd zijn, moet één jongen een rokje dragen. Ahja, want dat moet he.
Ik: Ah neen he, dat moet niet he. Maar als die dat wil mag dat. Meestal dragen die een broek. Sommige mannen dragen een rok als ze doedelzak spelen. Want die komen uit Schotland.

Gevolgd door een paar foto's en een filmpje over doedelzakspelende Schotten. Het is even stil.

Iris: Experts dragen wel rokken he.

Huh... waar komt dat ineens vandaan?!


Ik wist dat meisjes verbaal gemiddeld sterker zijn dan jongens, maar elke keer verwondert het mij als ze weer eens een 'moeilijk' woord gebruikt.

4 opmerkingen:

  1. Ah ja, want vrouwen dragen rokken en die zijn in alles experts, he ;) Waarschijnlijk ergens opgevangen uit een gesprek tussen mama en papa? Ze pikken zoveel op! Heerlijke conversatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha! Gij hebt gewoon nen expert in doedelzakspelen laten zien! Of wist gij da nie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik verbaas mij er ook vaak over dat Sam zoveel woorden kent, ze pikken echt veel op dat ze ergens horen. Onlangs had ze het over herbivoren en carnivoren en de herbivoren eten blaadjes en de carnivoren vlees. (Kwam blijkbaar van een programma op Nick Jr.) Ze kennen meer dan we soms denken ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...