woensdag 23 september 2015

Drie jaar later eindelijk een pyjama

Iedereen verdient een zachte, warme, knusse pyjama. Ik had nog een zachte lap stof liggen die ik 3 jaar geleden kocht bij Stoffen van Leuven. Sindsdien was ik elk jaar van plan om er een winterpyjama van te maken. Maar zoals dat met veel plannen gebeurt, schoof dit plan steeds maar op. Omdat ik wat plaats wou maken in mijn stoffenkast pakte ik de lap vast om eindelijk te maken wat ik wou.





En zoals dat vaak gebeurt, had ik wel een idee, maar nog geen patroon. En meestal heb ik dan op dat moment echt zin om met die bepaalde stof iets te maken. Dus moet ik het doen met patronen die ik bij de hand heb. Want om dan nog eerst een patroon over te tekenen, daar heb ik dan geen zin in.
Voor deze pyjama gebruikte ik het patroon van een Gingerbread hemd. Ik nam voor Iris de kleinste maat. Ik verlengde de mouwen, maar daar moest ik na een pasbeurt toch nog 10cm afknippen.

De beer is er ééntje die de wederhelft voor mij won op de kermis, 11 jaar geleden. :)

Voor de broek startte ik van een legging uit haar kast. We zitten in een leggingfase (in plaats van andere lange broeken). Ik tekende er aan de zijnaden telkens 3cm bij zodat ze wat losser zit. Pyjama's moeten niet te hard spannen, zeker niet als de drager 's nachts alle kanten van haar bed ziet.



De knopen had ik graag in dezelfde kleur gehad, maar die had ik niet liggen tussen mijn groene knopen. Dan maar blauwe, voor wat meer pit.
Wat ik mij soms afvraag is waarom aan kinderkleren zo vaak van die mini knoopjes zitten. Zo'n giletje heeft meestal knopen van nog geen centimeter diameter, terwijl het meestal volwassenen zijn die de knoopjes dichtknopen. Dus naaide ik op de pyjama lekker grote knopen, handig voor grote en kleine mensen. Als ik zie hoe hard Iris soms sukkelt met die kleine knoopjes...

De onderkant van de kraag kreeg een lichtgroen kleurtje, bij gebrek aan genoeg bloemenstof. Die werd echt tot het laatste stukje opgebruikt.


Het ik-doe-ne-serieuze-uitleg-gezicht

Het da's-een-moeilijke-knoop-en-ik-moet-mij-concentreren-gezicht

Toen ik vroeg of ik haar pyjama mocht hebben 'want hij was zooo zacht', zei ze dat ik er dan maar één voor mijzelf moest maken. Een grote dan, he mama.
Wel, misschien doe ik dat. In een andere stof dan.



13 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me inderdaad een heerlijk zacht exemplaar!
    Jeuj voor kast opruimen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n mooi stof! Ik wil ook wel zo'n gezellige pyjama!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zo'n zachte pyjama. Soms doe ik dat ook, de dikste stof uitkiezen om ruimte in de kast te maken......omgekeerd stashbusten ;) 1 uit, 3 in....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me een heerlijke pyjama voor koude winternachten, maar ook om stijlvol de hele zondag in te spelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalig!! Ze kan in stijl rondwoelen in bed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe schattig is dat! Slapen in mijn favoriete kleurtjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb zo'n pyjamabroek in dezelfde stof van bij Stoffen Van Leuven voor mezelf gemaakt ... en ik kan ze je ten zeerste aanraden. Een zaligheid ! Je dochter heeft gelijk dat ze haar prachtige pyjama niet afstaat !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal ik nog eens langs Stoffen van Leuven moeten passeren denk ik. Ik kan nog wel wat warme zachte pyjamabroeken gebruiken.

      Verwijderen
  8. mooie pyjama, prachtig model en heerlijke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...