zondag 5 oktober 2014

4 tips die uw opruimstress kunnen verlagen

Blijkbaar is 'Organiseren' toch een onderwerp dat blijft leven. Mensen (en ik ook) blijven altijd wel nieuwe tips en tricks te willen vinden om het leven en de bijkomende spullen te organiseren.

Het belangrijkste idee is volgens mij nog altijd dat ge het gewoon moet doen. Daarmee bedoel ik dat ge op pinterest meer dan 100 pins kunt hebben die te maken hebben met organiseren, maar uiteindelijk moet ge vanachter uw computer komen en het gewoon realiseren. DOING oftwel Do It Now Girl, zoals ik eens ergens las. Dus niet iets voor even ergens leggen, maar direct op zijn plaats leggen.

Dat geldt niet alleen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Als zij leren opruimen en het nut ervan leren inzien, is dat alleen maar goed voor later. En geloof mij, uw zoon zijn toekomstige vrouw/vriendin gaat blij zijn als hij bijvoorbeeld zijn kleren in de wasmand gooit omdat zijn moeder er tig keer op gehamerd heeft.



Laat mij u een paar tips geven die er hier voor zorgen dat er niet altijd door heel het huis speelgoed is te vinden, dat er niet teveel kwijt geraakt en dat uw kinderen speelgoed kunnen vinden zonder dat ge elke keer moet helpen meezoeken.

1. Zorg dat alles een vaste plaats heeft.
Ik heb veel opbergbakken, gesorteerd per thema/soort/... . Zoals daar zijn: Lego, Duplo, verkleedbak, autobak, speelgoed om te imiteren, keukenspeelgoed...
Ze zijn hier al zo 'gedrild' dat als ze een duplo bij de auto's vinden terwijl ze spelen, ze die direct op de juiste plaats gaan leggen.



2. Leer opruimen.
Als ze het echt te bont gemaakt hebben en ze zien er geen beginnen meer aan, leer hen dan om op te splitsen. Ik geef hen dan taakjes. Bijvoorbeeld: Dennis de auto's, Iris zet de stoeltjes op zijn plaats... Ze komen dan (uit gewoonte al) vragen wat hun volgende taakje is.
Kinderen zien vaak het overzicht niet en als ge hen leert dat het op te splitsen is, gaat het gemakkelijker.
Soms gaan we na het grove opruimen nog op speurtocht (met een doosjes ofzo) naar achtergebleven kleine stukjes speelgoed om die dan ook op de juiste plaats te sorteren. Speurtocht met vergrootglas, sluipen enal.

3. Maak afspraken.
Niet onbelangrijk. Afspraken hier zijn bijvoorbeeld dat ze geen bakken mogen uitkappen (maar moeten zoeken in de bak), eerst opruimen voor ze iets anders uithalen/kiezen (vooral met puzzels of gezelschapspelen), waar ze wel en niet mogen spelen (hier mogen ze overal spelen op de grond, behalve in de keuken zodat ik toch 1 plaats heb waar ik gemakkelijk kan stappen).

4. Maak een anti-verveeldoos.
Ge kent ze wel, de speelgoedjes uit kindereitjes, McDonalds, speelgoedjes die eigenlijk nergens bij horen. Ik heb een schoenendoos waar die allemaal inzitten. Heel af en toe zet ik die doos bij hen (als ze zich echt vervelen of te druk worden). En omdat ze dat speelgoed zelden zien, lijkt dat nieuw en ontdekken ze wat er allemaal inzit. En zijn ze weer even zoet en stil.



Deze 4 dingen zorgen er hier toch voor dat er enige vorm van structuur op vlak van speelgoed is. Wat niet wilt zeggen dat het hier altijd superopgeruimd is, ze mogen moeten spelen en het is hier soms of er een bom ontploft is. Maar dan ruimen we samen op. En willen ze niet opruimen is er nog altijd de truc met de vuilzak.

Een impressie van deze morgen.

Vertel mij eens, wat is uw ultieme organiseer- of opruimtip voor speelgoed? Misschien kan ik er ook nog iets mee doen.

18 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je al heel goed bezig bent.
    Samen met de kinderen opruimen is ook een vorm van aandacht die ze kunnen waarderen, leuk en nuttig :-)

    Vanaf een jaar of 13 zijn ze meer op hun kamertje aan het spelen/hangen/chillen, dan blijven de gezamenlijke ruimtes vanzelf een stuk opgeruimder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons is het intussen duidelijk dat ze heel weinig met alle spelen. Dus ik geef hen gewoon heel weinig en wissel alles regelmatig. Werkt heel goed. Gewoon 1 bak om op te ruimen en telkens nieuwe ontdekkingen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier proberen we het speelgoed ook soort bij soort te houden. Na verloop van tijd raakt het toch wel door elkaar en dan is het moment van 'grote kuis'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha had ik je geinspireerd met mijn organiseer-blogje?!? ;-)
    Ik heb ook zo'n Ikea ding met bakken in, maar bij ons wil het opruimen vd dochter nog niet zo lukken.....dus ik ga jouw tips eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lang leve de vuilzak-truck :)
    maar mag ik mijn kids een week aan u geven, ondanks mijn hardnekkig gezaag (ja, toch echt wel gezaag ondertussen) zit dat automatisme er bij hen echt nog niet in :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh, maar ik vind mijzelf hier ook vaak een zaag hoor. Enneuh... de aanhouder wint he.

      Verwijderen
  6. Oh, zo'n tof blogberichtje! Ik wou daar 1 van mijn volgende blogjes ook aan besteden; dan moet ik dat al niet meer doen; handig ;-)
    Hier kunnen ze alledrie (ook de jongste) al heel mooi opruimen. Wat wel een probleem is hier, is dat de jongste vaak met iets anders wil spelen dan de oudste en dat het hier al vlug "teveel van het goede" wordt, if you know what I mean ;-)
    Maar ik heb ook de vuilzak-truck nog achter de hand, allez, hier is dat de stofzuiger-truck ;-)
    Wij hanteren ook de regel dat ze pas iets anders van speelgoed krijgen als ze het vorige hebben opgeruimd. En wij hebben een hele bank met kleine rommeltjes die nergens bij passen; onze jongste is er vaak een uur mee zoet als de oudsten op school zijn. Daar zitten dan ook stapelbekers en muziekinstrumentjes bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik vind dat precies een goed plan, dat van jou :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat was vroeger bij mij ook zo! Ik kan het mij nog perfect herinneren. Wij moesten opruimen en daarna kwam papa op controle.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier kan ik alleen maar uit leren. Na de verhuis wil ik ook graag veel (véél) bakken en dergelijke zodat de kinderen (en wijzelf) beter kunnen opruimen, want nu zijn we daar bepaald niet sterk in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij gebruiken de "strafdoos" i.p.v. de vuilzak. Bij niet opruimen, verdwijnt het speelgoed in een doorschijnende bak en de inhoud wordt pas teruggegeven als Jarne iets goed gedaan heeft: al het andere speelgoed opruimen, flink eten, ... Ik moet zeggen, we hebben we hebben die ongeveer 3 dagen gebruikt en sindsdien nooit meer nodig gehad want er wordt flink opgeruimd. Gelukkig maar, want ik heb in de doos al speelgoed voor op zolder ingestoken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. aj ik ben zelf ook niet zo'n opruimer.... Dus ik ga denk ik de tips voor mijn eigen spulletjes gebruiken ipv het speelgoed van de kids ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik pas die vuilzaktruck hier nog steeds toe... al 16 jaar .... zucht....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amai, ik vind dat jij ons goede tips geeft om op te ruimen, ik heb niet echt iets om toe te voegen. ;-)
    Hier heb ik een ander probleem, ik kan moeilijk wegsmijten!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...