zaterdag 17 maart 2012

Vlinders

Eindelijk nog eens een postje van mij. Ik had het eigenlijk druk met vanalles en niets.
En dus kwam het er niet van om hier eens te passeren en wat zinnigheden achter te laten.

Ik was 2 weken geleden begonnen aan een kleedje. Ik maakte eerst een proefstuk in een lelijk stofke voor ik in mijn schoon vlinderstofje zou knippen. 
Ik liet toen wel de biais, de zakken en de rits weg en ik dacht toen 'goh, dat gaat nog vlug in elkaar zitten'.
Heb ik mij daar toch aan mispakt zeg. 
Als ik het maken van het proefkleedje er niet bij reken, kwam ik toch aan 8 uur. 

Aan het originele patroon veranderde ik één ding, ik maakte van de ronde hals een V-hals. 
Bij het maken van het proefkleedje, had ik een probleem. De naden van het bovenstuk en het onderstuk kwam niet overeen. Dat kan ook niet als ge vanboven maat 9 (volgens het Japanse boek) en vanonder maat 11 hebt.
Dus knipte ik het voorpand van de onderkant in maat 9 en de achterpanden in maat 11. Dan zou het wel overeen moeten komen. En dat deed het ook toen ik het boven- en onderstuk op elkaar spelde. Alleen is de stof bij het aan elkaar naaien een beetje verschoven precies, waardoor langs 1 kant de naden niet helemaal doorlopen. Maar over een verschil van een paar milimeter gaan we niet klagen natuurlijk. 

Ik kijk meestal wel blij hoor, behalve bij poseren. :D

Met langs elke kant een zakje. 
En over zakjes gesproken, als ik nog eens een zakje moet voorzien van biais, zal ik daar toch wel voor passen. Zo'n gepruts. Da's niet aan mij besteed hoor, zakjes met biais. Maar het geeft er wel iets extra aan natuurlijk.

Het stofje bestelde ik trouwens bij Anna Marieke, zij heeft behalve mooie stofjes nog veel leuke en mooie dingen.
Het patroon komt uit een Japans boekje Simple Style Dress, dat ik bij Vanmarieke bestelde. En ik moet zeggen, zo'n Japans patroon is nog goed leesbaar hoor. 
Ik ga er nog dingen uit maken. Ooit. 

10 opmerkingen:

  1. mor schoon seg, k heb da stofke ook al s ergens gezien, in t zwart mor k kan t nie trug vinden evt vr ne rok! allee een biaiseke, oefenen meiske, t geeft zoveel meerwaarde ... vind k dan persoonlijk! knap gedaan in ieder geval! liefs,mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig kleedje!
    Onze dochter heeft een rokje in dat stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi kleedje is het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gelukt! Wat een schattige stof! Helemaal voorjaar! Laat die zon maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat biais-ke maakt het echt wel af ... en ja, die Japanse boekjes, goed leesbaar. Ik maakte al heel wat Japanse broeken voor mijn meisjes. Met succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel geslaagd, laat die lente maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n tof vlinderjurkje - helemaal klaar voor de lente!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...