dinsdag 18 september 2012

Walnoot-kaneelblondies

De facebookvrienden wisten het gisteren al, ik had in mijn oven walnoot-kaneelblondies staan. Hoe ze aan die naam komen, vooral dat blondiesstukje, weet ik niet. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Van eten heb ik gewoon graag dat het lekker is. En nu was dat het geval.

Ik probeerde het recept voor de eerste keer en omdat het mij zo bevalt, wil ik het graag met u delen. Het recept komt uit het boekje Simpelweg lekker - Muffins.



Voor 9 stuks hebt ge volgende ingrediënten nodig:
115g boter
225g rietsuiker
1 ei
1 eierdooier
150g zelfrijzende bloem
1tl kaneel
85g grof gehakte walnoten

En daarmee doen we dit:
- Verwarm de boter en suiker al roerend op een laag vuur tot alle suiker is opgelost. Laat 1 minuut zachtjes koken, blijf roeren. Het mengsel mag wat pruttelen, maar niet hard koken. Laat 10 minuten afkoelen.
- Roer het boter-suikermengsel even om voordat ge verder gaat.
- Roer het ei en de eierdooier door het mengsel. Zeef het meel en de kaneel erboven, voeg de noten toe en vermeng alle ingrediënten.
- Giet het cakebeslag in een ingevet en met bakpapier bekleed, vierkant bakblik van 18 x 18cm (ik gebruikte een rond dus dat gaat ook).
- Bak de cake 20-25 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C. Prik in het midden met een mes, satestokje,... als dat er droog uitkomt is de cake klaar.
- Laat het bakblik een paar minuten afkoelen en snijd de cake dan los met een mes langs de rand. Keer de cake boven een rooster en verwijder het bakpapier.
- Snijd de cake in vierkante stukken als hij helemaal is afgekoeld.

Een ideaal herfstcakeje, met die noten.


Ohja, nog een tip. Ik sukkelde altijd met kookboeken die niet open blijven liggen, maar nu niet meer. Ik doe een elastiek (de grootte hangt af van uw boek) rond het boek waar het open moet blijven liggen. Want zo'n kookboekstaander vind ik niet zo handig.



12 opmerkingen:

  1. Oh jummmm! Volgens mij zijn blondies bleke brownies :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci voor het delen, want dit wil ik ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aaah, die koffietas, gewoon jeugdsentiment! Daar ben ik mee opgegroeid! Zalig om die eens terug te zien! Ik probeer zeker eens het recept! Lijkt mij heel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er lekker uit. En ze zien er ook wel 'blond' uit eigenlijk. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat ziet er overheerlijk uit, dank je wel voor het recept

    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker!! Inderdaad, past goed bij herfst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Smakelijk!!! Mooie foto's!
    Mijn schoonouders hebben juist dezelfde prachtige tassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmmmmm, lekkerrrrrr! Dat wordt smullen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oww lekker zeg, al helemaal met dit koude weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...