vrijdag 3 januari 2014

Uitdaging 2014 - Waarom toch al dat plastiek?!?

Vorig jaar ging ik de uitdaging aan om geen nieuwe kleren meer te kopen. Dat is goed gelukt, al zeg ik het zelf. Behalve ondergoed kocht ik alleen een nieuw paar schoenen, want de oude waren versleten en nieuwe handschoenen (lekker warme, degelijke voor op de fiets). Tweedehands kocht ik een rokje en ik kocht een trui over van mijn nicht.

Wanneer ge zo eens een heel jaar niets nieuws koopt, doorloopt ge dus alle seizoenen en merkt ge welke dingen ge nog mist. Zo ben ik van plan dit jaar zeker een goede wind- en waterdichte jas te kopen (in de solden als het even kan). En nog een paar aanvullingen voor mijn kleerkast (maar daar moet ik nog eens een lijstje van maken). Voor de rest probeer ik tweedehands te blijven kopen of zelf te maken, met dit boek erbij moet dat wel lukken.

Mijn uitdaging voor dit jaar is iets helemaal anders, maar eigenlijk toch niet want het draagt weer bij tot een beter milieu. Ergens in november vorig jaar viel het mij echt op hoeveel verpakking er soms rond iets zit. Ik deed een pak koeken open. Dus eerst plastiek folie, dan een kartonnetje waar de koeken in lagen en elke koek zat nog eens verpakt in een apart plastiekje. Zó veel afval voor 1 koek!
Nu moet ge weten dat wij hier al goed sorteren. Oud papier en pmd worden opgehaald. Glas doen we naar de glascontainer en plastiek folie doen we ook apart naar het containerpark. Het is zelfs zo, dat als ik bij andere mensen op bezoek ga, de neiging heb om te vragen waar ik de folie van mijn koek ofzo moet doen.
Etensresten gaan naar onze kippen. Alleen moeten we ons dit jaar nog eens een compostbak aanschaffen voor aardappelschillen enzo. Of zelf maken, want zo'n bak is natuurlijk ook wéér van plastiek.

De uitdaging dit jaar bestaat er dus in onze afvalhoeveelheid te verminderen. En zoveel mogelijk te recycleren of weg te geven aan wie het nog kan gebruiken. Op dit moment ligt het boek van Low Impact Man op mijn nachtkastje en door Villa Lisa staat talking dress ook op mijn te lezen lijst boeken (die ondertussen 60 boeken telt). Na een beetje doorklikken naar verschillende blogs merk ik dat veel mensen dit jaar al die verpakkingen beu zijn en een soortgelijke uitdaging aangaan. Leuk om te lezen!

Hopelijk (lees: als ik het niet vergeet) blog ik in de loop van het jaar over mijn ervaringen in de uitdaging naar een kleinere afvalhoeveelheid en naar minder plastiek.

14 opmerkingen:

  1. Heel goed idee! Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je dit soort uitdagingen durft aan te gaan, dat lees ik graag! (maar je had wellicht niet anders van mij verwacht ;) ) Minder afval, ik werk er al jaren aan, maar het blijft een moeilijk geval. Benieuwd hoe het jou zal vergaan! En talking dress, vrij goed boekje, maar ik heb er niets nieuws in gelezen feitelijk. Al helpt het wel om alles eventjes (weer) duidelijk op een rijtje te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een zeer zinvolle uitdaging! Veel succes en ik lees graag mee hoe je het gaat aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed plan, zuster, goed plan. Vanaf mijn terugkomst in Belgie doe ik mee! En leent gij mij dat boek van Low Impact Man eens uit als ge er klaar mee zijt? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je brengt hier onder woorden waar veel mensen zich aan ergeren! Koeken kopen wij zo weinig mogelijk, water kopen we niet meer sedert onze Brita waterfilter, en toch hebben we nog steeds volle pmd zakken en dozen vol oud papier...

    Mooi voornemen dus, om nog minder verpakkingen te kopen!

    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heel leuke uitdaging! Ik let er ook atlijd op als ik koekjes voor de kindjes koop voor op school maar veel keuze heb je dan niet. Overal zitten wel 10 lagen plastiek rond, ik erger er mij ook aan.
    Daarom dat die van ons dikwijls gewoon Nic-Nacje meekrijgen naar school :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel goed voornemen noem ik dat. Ik probeer ook al een tijdje op te letten maar als je in een warenhuis winkelen gaat, lukt dat niet altijd zo goed... dus geef ons gerust je tips en advies mee dit jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. super Sarah!! Wij gaan sinds juni naar de bioboer en hergebruiken de papieren zakken die we daar met etenswaren vullen. Zonder plastic! Ik ben al benieuwd naar je blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik probeer er ook op te letten, maar heb nog een lange weg te gaan: gemakkelijk is het niet, vind ik, maar een uitdaging des te meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goede uitdaging! Ik probeer er ook op te letten.
    Denk dat het wasbaar luieren hier al een grote stap vooruit was ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Well done and good luck. Happy New Year! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wist je dit? http://www.dendermonde.be/product.aspx?id=2272 het scheelt al in aankoopprijs, blijft wel plastic...
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...