dinsdag 5 juni 2012

Petit Gervais-ijsjes

Vroeger maakten wij zelf onze ijsjes. Ik weet niet meer wie het (uit)gevonden had. Maar lekker was het alleszins!

Wat hebt ge nodig: petit gervais (van het merk of 'zonder merk', grote of kleine potjes), koffielepeltjes, een mes en een vriezer.

Breek eerst de potjes van elkaar. De papiertjes er niet afhalen.

Snijdt een klein sneetje in de bovenkant. Net groot genoeg voor een koffielepel.

Steek de koffielepels erin.


Maak zoveel als ge kinderen hebt. Of zoveel als ge wilt.

Zet de potjes ongeveer 2 uur in uw diepvries. Bij grote potjes zal het wat langer duren. Wanneer ze eruit moeten, kunt ge voelen. Als ge er op duwt en ze zijn hard, dan zijn ze goed.

Haal de papiertjes eraf.

Om ze eruit te halen, houdt ge het potje even vast in een handdoek. Het kan ook in uw hand, maar da's mij te koud.

Tadaa! Daar is uw ijsje.

Nu nog goed weer en ze smaken nog zo goed.

15 opmerkingen:

  1. De max hé! Ik heb er als kind echt superveel gegeten, misschien moet ik dat maar weer es maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh deed ik ook als kind !
    Nu krijg ik daar wel zin in, moet ik echt nog eens maken ideale snackje voor tijdens mijn examens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nostalgie!
    Ik weet al wat ik morgen koop!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oja, dat ga ik ook weer eens maken! Dat je zulke dingen kunt vergeten.. gewoon zonde...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw!!! Zo tof! (en lekker ook waarschijnlijk!!)
    Wij maken hier jaarlijks ijsjes van fruit; niet van het sap maar van de stukjes. In zo'n plastic vormpjes daarvoor. Ah ja, we hebben er ook eens yoghurt ingedaan en dat vonden de kindjes ook best lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dat deden wij ook vroeger! En we herbruikten de potjes om fruitssap-ijsjes te maken. Dan deden we er fruitsap in en legden een kartonnetje ofzo over het potje waar dan een gatje in zat met het lepeltje door. Je moet dan wel zorgen dat je sap (of cola,...) het kartonnetje niet raakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hé wat een goed ideetje en nog lekker ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oeh ja ik ken ze. heel lekker. Ik zal het ook weer eens doen. gr Marloes.
    En wat leuk dat je mij volgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Daar was mijn dochter ook zo gek van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk! Dit wil ik proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat deed ik vroeger ook, toen de kids nog kleiner waren!!! Ik ben je leuk gaan vinden op FB!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...