donderdag 7 januari 2016

Een koning, een mantel en een moderne kameel

Als een juf een briefje meegeeft dat uw kind verkleed mag zijn voor één of ander thema, dan is dat een eigenlijk goede stok achter de deur om de verkleedkoffer (thuis dus) wat aan te vullen.
Hier lagen al een hele tijd 2 gordijnen die ooit eens een prinsessenkleed en een prinsenkostuum moesten worden. Het prinsessenkleed dat naaipiet vorig jaar maakte, wordt stilaan te kort. En een prinses met water in haar kelder is ook niet je dat he.

Drie Koningen - mantel


Maar ik maakte geen van bovenstaande. Ik naaide een mantel voor Drie Koningen. De twee klassen van de tweede kleuterklas gingen Drie Koningen zingen aan huizen in de buurt en in het rusthuis in ons dorp. Dus had Iris een koningsmantel nodig.

Three wise men - costume

Drie koningen - mantel uit gordijn


Daarvoor gebruikte ik het capepatroon uit Zelfmaakideeën voor de verkleedkoffer van La Maison Victor. Ik verlengde het tot 75cm zodat het bijna op de grond zou komen. Dan kon Iris het aandoen als lange mantel, voor Dennis past het als halflange mantel en voor mij past het ook nog. Dus als ik in een koninklijke bui ben, kan ik ermee paraderen. Als ik zou willen.

Three wise men - costume
Met moderne kameel ;)

De hele mantel is van gordijnen gemaakt. De buitenstof kreeg ik en de grijze binnenstof is overschot van de ridder en de prinses. Ik wou eerst paspel maken met de zilveren kant van de stof. Maar ik had niet genoeg meer. Dus knipte ik de zomen van de stukken 'zilveren' gordijn die er nog was, naaide die aan elkaar en gebruikte die als valse paspel. Om toch een beetje bling en royalty aan de mantel toe te voegen.

De buit van het zingen was (per kind) trouwens een chocolaatje en 2 snoepjes. Meer hebben die niet nodig he. Het gaat uiteindelijk om het verkleden en de uitstap.

Gingen jullie kinderen ook zingen? Of kregen jullie kleine en/of grote zangers aan de deur?

9 opmerkingen:

  1. Hier geen drie koningen aan de deur gehad en geen kinderen die dat nog willen doen ;) maar jouw schatje staat prachtig met haar cape en hare moderne kameel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie mantel en nog lang bruikbaar! De dochter ging ook met de klas Driekoningen zingen en gebruikte de mantel die ik hier (http://tamtam49.blogspot.be/2014/02/koning-tibo.html) eens voor carnaval maakte :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haar blik op de voorlaatste foto! Superschattig! Slim om de mantel meteen groot genoeg te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Post je ook een foto wanneer jij in een koninklijke bui bent? Grappig stukje tekst :) Alleszins een mooie koningsmantel, daar zal de kleine koningin fijn in gezongen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kregen twee koningen met papieren kroontjes, zulke sjieke mantels kwamen hier niet voorbij! (ik weet ook niet of ik mij dan zou kunnen bedwingen om te vragen wie die zo mooi naaide ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai Sarah, je hebt er je werk ingestoken! Chique! Hier ging de 5-jarige zoon ook met zijn klas driekoningen zingen. Ik had nog een blinkend stofje, drapeerde het rond hem, stak er een toespeld in en klaar :-) Sja, ik was dan ook nog druk bezig met een ander projectje (http://villaspeelmama.blogspot.be/2016/01/een-zelfgenaaid-kaatjes-kleed-voor-onze.html ) en het manneke was toch content.
    Hier is het de traditie van te gaan nieuwjaar zingen, op de laatste dag van het jaar. Altijd een toffe belevenis en een hele doos koeken als resultaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...