woensdag 11 februari 2015

Aan tafel!

Eerlijk gezegd werd hier de laatste tijd te veel eten weggegooid. Het is te zeggen, bij de kippen gegooid. Da's niet echt verloren, want zij eten dat ook op, maar toch... Het is niet voor hen dat we het in eerste instantie gekocht hadden.

Dus werd er afgelopen week wat creatiever omgegaan met restjes. Of met fruit dat te rijp was.
Ik wist vroeger ook wel dat er genoeg recepten en oplossingen zijn voor restjes, maar ik deed het gewoon niet. Geen tijd, geen zin, ik weet eigenlijk niet waarom niet.

Dus werd google ter hand genomen en werden er receptjes gezocht voor wat anders kippeneten zou worden.

Ik had nog een aantal peren liggen die eigenlijk overrijp waren. Ik eet graag peren (en het liefst Conference) maar het liefst als ze echt nog hard zijn. Deze waren dat al lang niet meer.
Ik maakte er perencake mee (recept) en ik vond die echt heel lekker. De peren smaakten lekker fris in de cake. Wees er maar zeker van dat, als ik overrijpe peren heb, ik dit recept bovenhaal.


Naast die peren lagen zwarte bananen. Geen exotische soort, gewoon heel erg rijpe bananen met een zwarte schil. Anders zou ik ze in de groencontainer gegooid hebben, maar nu maakte ik er bananenbrood mee (recept). Ik deed er pecannoten en rozijnen bij. Dennis lust niet graag noten en Iris lust geen rozijnen. Maar ze vonden het bananenbrood heel lekker. Ik had hen dan ook niet verteld dat er nootjes en rozijnen inzaten natuurlijk. Muhahaha...


Maandag maakte ik als lunch pizza baguettes. Vrienden kwamen na een feestje bij ons en hadden van daar stokbroden mee gekregen. Maar omdat ze die niet alleen gingen opkrijgen, kregen wij er ook één. Hoera! Daar werd een stuk van opengesneden en belegd met een overschotje spaghettisaus van zondag. Kaas erover en hup de oven in!


En als we er dan toch op aan het letten waren om minder te verspillen, kon ik evengoed nog wat gezonde dingen maken. Ik zag op haar instagram geroosterde kikkererwten verschijnen. Ik had mij al een paar keer voorgenomen om dat te maken maar het kwam er nooit van. Deze keer dus wel en dat is nog lekker seg. Geroosterd en goed gekruid zijn kikkererwten eigenlijk zo slecht nog niet. Ik had dat niet verwacht.


Omdat mijn granola op was, maakte ik weer een nieuwe lading. Eentje met veel ingrediënten. Mijn favoriete recept werd erbij genomen en ik kan weer een tijdje verder.


Als laatste, maar daarom niet het minst lekker, zelfgemaakt brood. Niet uit de broodmachine. Gewoon gekneed met de keukenrobot. Laten rijzen. Weer kneden. Weer rijzen. En bakken.
Lekker traag, niks mis mee. Ik hou wel van dat hele proces. En van kleine deegballetjes te rollen.


Vertel mij hieronder gerust wat uw succesrecept met restjes of overrijpe of verlepte groenten of fruit zijn. Ik hoor en probeer het graag.

6 opmerkingen:

  1. Amai, netjes! Het meeste maak ik ook, maar aan brood ben ik echt nog niet begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brood maken is niet zo moeilijk hoor. :) Gewoon eens proberen, misschien bevalt het u wel.

      Verwijderen
  2. Met zwarte bananen en rijpe peren maak ik smoothies. Of warm fruit: appel en peer stoven met kaneel, en een geprakte banaan erbij. Ik moet er wel bij vertellen dat het maar ik ben die dit eet hier. Maar een bananenbrood: dat moet ik proberen! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. waauw ! dat is ook een vorm van creatief zijn !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. o leuk dat je hier aandacht aan besteed. In Nederland is er net weer een campagne gestart omdat we teveel voedsel weggooien. Hier zijn we fan van 'brood met vanalles' in het weekend. Dat is een brood uit de broodbakmachine of geroosterd oud brood met vanalles wat we nog over hebben. Vaak een tortilla van ei met restjes, stukjes worst en wat er nog meer is en dan toe een fruitsmoothie van de restjes. Vinden ze genieten!
    groet, Christel

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...