donderdag 12 februari 2015

Een gerecycleerde ridder

Een dikke week geleden vroeg ik aan Dennis waar hij zich graag in wou verkleden voor carnaval. Hij twijfelde tussen Spiderman en een ridder. Ik probeerde hem te overtuigen om geen Spiderman te kiezen. 'Dennis, een Spidermankostuum ga ik niet maken hoor. En daarbij, er gaan al zoveel kindjes in Spiderman verkleed zijn. Zal ik u een ridderkostuum maken?' En jep, het kind kon zijn moeder niet meer weigeren en de deal was rond. Een ridder zou het worden. Maar ik deed een kleine toegeving, zijn ridder kreeg accenten in de kleuren van Spiderman. Moeder content, kind content.



Dus ging ik op zoek naar een patroon. Pinterest werd doorzocht op kostuums voor kinderen en op ridders algemeen (dus uit films enzo). Maar nergens vond ik iets naar mijn zin en waar ik iets mee kon. Tot een paar dagen geleden. In mijn bloglijst kwam ik een blogpost tegen over iemand die het ridderpak uit Zo Geknipt 2 had gemaakt. Daar ging bij mij een lamp branden, want ik had dat boek gewoon in de kast staan. Ha! De oplossing lag hier gewoon voor het grijpen.



Dus begon ik eraan. En ik had al de perfecte grijze stof. Herinnert u zich Naaipiet nog? Die liet hier nog een stuk stof over van de stof van dat prinsessenkleed, handig he. Ik gebruikte de verkeerde kant van de gordijnen. Een beetje blinkend grijs, net zoals een harnas!



Voor het schild op het kostuum gebruikte ik restjes. Van een rood geruit tafelkleed en een overschotje donkerblauwe gabardine. Ik streek ze erop met Vliesofix. En dat was weer een restje van deze quillow. Langs alle kanten nog een zigzagsteek en dat zat perfect vast.



De 'ridderlijke' knoop zoals het zo leuk in het boek staat omschreven, kreeg ik ooit ook eens.
De donkerblauwe pluim knipte ik uit een fleece dekentje waar Dennis vroeger nog onder geslapen heeft.



Het enige wat ik kocht waren zilverkleurige kamsnaps. Precies of ze zijn speciaal voor de stof gemaakt, want het past perfect.



En omdat een ridder toch een schild nodig heeft, maakte ik dat ook. Ik had nog stevig karton (ik hou altijd stevig karton bij, dat komt altijd wel van pas) en kleefde er met dubbelzijdige plakband nog grijze stof rond. Op de voorkant weer een schild en op de achterkant een stuk riem dat ik in een schuif vond. Het schild maken duurde, denk ik, even lang als het ridderkostuum zelf. Maar het was het helemaal waard als ik zie hoe blij Dennis ermee is. (Moest er iemand geïnteresseerd zijn in een handleiding voor een schild, ik maakte foto's tijdens het maakproces)




Ik ben effenaf fier op dat ridderkostuum. Zo verkleedkleren maken, ik vind dat eigenlijk wel nog tof. Zeker als er nog wat geïmproviseerd moet worden, dat maakt een mens creatief.

Het zwaard kochten we 4 jaar geleden op Historia Mundi, echt het bezoeken waard!

16 opmerkingen:

  1. OMG! Wat een coole ridder! Je mag er trots op zijn! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof tof! Ik vind dat ook plezant, verkleedkleren maken! Ik zal de onze morgenvroeg posten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi!
    Blij dat ik je heb kunnen inspireren (alleeja, ik vermoed toch dat je het over mijn blogpost hebt! :-) )!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap!
    Ik bedacht te laat dat ik dat patroon had, kon er niet meer aan beginnen (gelukkig hebben we al verkleedkleren genoeg).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij ziet er heel blij uit met zijn ridderkostuum.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een topper! Die zou hier ook wel scoren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gaaf geworden,slim ook om jullie beider wensen zo te combineren ;-)
    Fijn weekend, Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel geslaagd! Hij gaat er nog lang plezier van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...